Die Lesetipps der Woche – immer donnerstags bei Spielkritik.com. Neues aus meinen Lieblingsblogs: Wolfgang Walk schreibt über die Irrtümer der „story-driven games“. Andi Dittmann verschlägt es auf seiner Suche nach Ethik und Moral in die verkommene Welt von The Witcher 3.
Daneben: Themenwoche Shenmue: Realismus! Doch kein Realismus? Easter Eggs, entfernte Karten und ein Vergleich mit der Realität. Recht viel Spaß an den Grenzen zwischen Fiktion und Wirklichkeit und bis nächste Woche.

Der Mythos vom „story-driven game“
(thevirtualmirror.wordpress.com, Wolfgang Walk)

[…] Manchmal kommt halt einiges zusammen beim Thema Storytelling, und man muss mal ein paar Sachen loswerden. Das hier ist so eine davon: Es gibt nämlich keine „story-driven games“. Bzw. gibt es sie, aber es sollte sie eigentlich nicht geben. Genauso wie es Tourismus nicht geben sollte, aber Reisende. Und das hängt zusammen. Wie, das werde ich jetzt erklären. Der Begriff „story-driven game“ meint entweder irgendeinen hanebüchenen Marketing-Unfug – oder er bedeutet etwas, das per definitionem eine der zentralen Eigenschaften eines Games beschädigt und versklavt. […]

Shenmue – discovering the Sega classic 14 years too late
(theguardian.com, Mike Diver)

[…] Shenmue is charmingly Japanese, and not just in terms of its signage. The way Ryo behaves – always respectful to his elders, and grateful for the allowance he receives each day; his tidiness with empty drinks cans and toy capsules; how he takes off his shoes when he gets home – is quite unlike 21st-century game protagonists. But just like any GTA series antihero, he does insist on sleeping in his jeans. They are nice jeans, though, as the denim specialist in the commercial hub of Dobuita is happy to tell you. Just don’t ask him about his experiences with Asia Travel Co. In fact no one you speak to had has a good experience with the Asia Travel Co. It is a credit to the intricacy of this world that it contains a dubious travel agency. […]

Shenmue and the Rise of Lonelycore Games
(killscreen.com, David Wolinsky)

[…] Ryo is a fucking cartoon character. And so is his world. For a man who lost his father in a world that is supposed to ring true and familiar, he carries himself with a  neutered unfeelingness more appropriate for a disaffected teenager than a grown man seeking revenge and taking the law into his own hands. His pain is an excuse for a familiar trajectory no different than that in River City Ransom or Streets of Rage. Only in this world, it would be ridiculous to punch a trashcan and find a hamburger. In Shenmue, you punch a clock and can buy a hamburger—but only if you want to! If it comes close to capturing our world, then this is it. […]

Phantom River Stone: Blog of a Shenmue Fan Residing in Japan
(phantomriverstone.com, Switch)

[…] The little shrine located in Yamanose is a familiar spot for Ryo being located just a minute away from his family home. And players of Shenmue are introduced to it early on in a cut scene where Megumi shows you the kitten whose mother was run over by Lan Di and his cohorts as they sped away in their black vehicle on „that day“. The shrine itself is a detailed example of an Inari shrine, a type of Shinto shrine found commonly through-out Japan in all sizes, from fairly small ones like in Shenmue to much larger structures. […]

Ethik und Moral in Computerspielen: Witcher 3
(textualien.wordpress.com, Andi Dittmann)

[…] Ein ekelhaftes Zeitalter, in dem sich der Spieler in Gestalt von Hexer Geralt da aufhalten muss. Dass es hier mit Moral und Anstand nicht weit her ist, dürfte klar sein. Was der Spieler oft nur am Rande mitbekommt zeigt die traurigen Schicksale von Krieg und Vertreibung: Flüchtlinge müssen im Schlamm und Baracken unterkommen, es herrschen Mord, Totschlag, Vergewaltigungen und Raub. So befindet sich der Spieler mitten in einer durch und durch verkommenen Welt am Ende jeglicher Moral. Zumindest ist es das, was die Entwickler dem Spieler zeigen wollen. Allein: Es kommt nicht so recht bei ihm an. […]

Lust auf mehr? Die letzte Ausgabe von Lesenswert findest du HIER.

Advertisements